Looking for free Lexus images? Use Lexus Robo Blog web page.

Autor Wątek: Latać każdy może Odc. 1 czyli poprawny hoverblade flyer  (Przeczytany 5920 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Do Kuchni Babo

  • Polish Robocraft Elite
  • Uczeń
  • *
  • Wiadomości: 53
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Latać każdy może Odc. 1 czyli poprawny hoverblade flyer
« dnia: Wto, 21 Sty 2014, 21:30:33 »
Pojazdy latające w Robokrafcie dzielą się na dwie zasadnicze grupy, pierwsza oparta na wirnikach, druga na kostkach z helem i silnikach rakietowych. W dzisiejszym poradniku omówimy pierwsza grupę. Będzie trochę fizyki, ale bez obaw, tylko rysunki :p

Poprawnie zbudowane wirnikowce są nawet łatwiejsze w pilotażu niż pojazdy naziemne (nie obchodzą Cię nierówności) i wyjątkowo stabilne, jak to się więc dzieje że na polach bitew widać tyle "średnio udanych" konstrukcji (szczególnie w t1-t4)?
Po części wynika to z faktu że wielu początkujących konstruktorów przerabia swoje pojazdy kołowe na latające
zwyczajnie wymieniając koła na wirniki, no bo "jak coś już jest dobre, to będzie jeszcze lepsze jak zacznie latać, no nie?" Nie! Nie będzie.
Przykładowe przeróbki wyglądają więc np tak:

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

Mieliśmy stabilny, dosyć dobrze opancerzony pojazd kołowy, a co otrzymaliśmy?
Pojazd który pod wpływem strzałów z własnej broni buja się na boki, po wleceniu na nierówność wywróci się na drugą stronę, ma działa i pancerz po złej stronie.
Czy to brzmi jak zalety? Chyba nie. Tak naprawdę pojazdy kołowe i latające więcej dzieli niż łączy i oba typy powinny być projektowane od podstaw.
No to zacznijmy projekt!

1) Wywracanie się, czyli gdzie umieścić wirniki.
Spójrzmy na taki przykład:

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

Teoretycznie jeżeli siła wznosząca naszych wirników jest większa niż masa pojazdu to wszystko jest ok, tak? Nie jest! Tak zbudowany pojazd to 100% gwarancja wywrotki.
wystarczy że się przechyli na nierówności i sytuacja wygląda tak:

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

Jak widać wirniki próbują unieść spód pojazdu do góry, a główna masa kadłuba chce znaleźć się na dole i dokładnie to nastąpi:

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

Tak odwrócony robot pozostanie już w tym położeniu bo od początku chciał się w nim znaleźć. Tak też powinniśmy go zbudować.

WNIOSEK 1: wirniki umieszczamy powyżej pionowego środka ciężkości, lub w samym środku.

*  jeżeli umieścimy wirniki powyżej środka ciężkości taki pojazd będzie się automatycznie sam poziomował nawet jeżeli spadniemy z mostu czy skarpy i przekoziołkujemy wróci do swojego położenia,
** jeżeli umieścimy wirniki w środku pozostanie neutralny - będzie za to bardziej stabilny podczas strzelania z dużych laserów umieszczonych pod kadłubem (będzie o tym p pkt 3)


2) Bujanie na boki, jak temu zaradzić.

Samo umieszczenie wirników na właściwej wysokości ma wpływ na wywracanie, ale na bujanie już nie. Więc co ma? Ano rozstaw. Spójrzmy na taki przykład:

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

"O" jest osią obrotu (podłużna lub poprzeczną, bo ta sama zasada działa w obu przypadkach). Działa tu zasada dźwigni, im dłuższe ramie dźwigni tym większa siła jest wywierana, w tym przypadku wirniki umieszczone
blisko osi obrotu mają krótkie ramię dźwigni, masa pojazdu w większości umieszczona daleko od osi ma dłuższe ramię i działa jak obciążnik wahadła.
Tak zbudowany pojazd po każdym strzale oraz wleceniu na nierówność będzie się bujał jak szalupa na oceanie w czasie sztormu i nasze wirniki tego nie opanują. Najgorsze co można zrobić to dołożyć masy celem zwiększenia bezwładności - tylko powiększymy efekt wahadła. Należy zwiększyć rozstaw.
Poprawna konstrukcja wygląda więc tak:

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

WNIOSEK 2: rozstaw wirników musi być proporcjonalny do długości i szerokości statku.


3) strzelanie, czyli bujania i problemów ciąg dalszy

Pojazdy kołowe posiadają tarcie między kołami a podłożem czyli siłę przytrzymującą je nieruchomo podczas strzału więc pierwszy kontakt z odrzutem strzelających dział początkujący konstruktor ma dopiero w powietrzu, gdzie przekonuje się jak wielka to siła! Lasery L4 i L5 spokojnie stanowią napęd porównywalny z silnikami odrzutowymi L2-S i L3 :D
Na skrajnych przykładach najlepiej widać zależności, więc spójrzmy na taki przykład (duże działo, mały statek):

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

Jeżeli będziemy strzelać w bok jak na obrazku, to laser oddziałuje na statek siłą przeciwną do kierunku strzału w punkcie jego mocowania. Czarny punkt wyznacza nam pionową oś środka ciężkości
czyli naszą oś obrotu, niczym nie równoważona siła odrzutu działa zacznie obracać statek do momentu ustawienia się tyłem do kierunku strzału. W tak małych statkach nie można tej siły całkowicie wyeliminować
nie pomogą nawet większe wirniki z wyższego poziomu, można za to taką siłę wykorzystać.:

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

Tak umieszczone działo będzie także obracać nam statek, ale tym razem... zawsze przodem w kierunku celu, fajnie nie? :)

Ale to był skrajny przypadek, wróćmy do bujania i naszego projektu.

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

Jeżeli umieścimy lasery tylko po jednej stronie (tylko od spodu, lub tylko na górze) działa tutaj ta sama zasada co w powyższym przykładzie, tylko tym razem obraca mam statek w pionie
W połączeniu z wadą konstrukcyjną z punktu 1)...

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

Tak. Źle zaprojektowany statek może wywrócić się pod wpływem odrzutu przy strzale z własnych laserów!
Jak zatem powinno wyglądać rozmieszczenie naszych dział? Symetrycznie, np tak:

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

WNIOSEK 3.0: Nie umieszczamy dużych laserów na małych statkach.
WNIOSEK 3.1: Jeżeli już musimy to zrobić to umiejscawiamy je ZA osią środka ciężkości, będzie nas wtedy obracał przodem do przeciwnika.
WNIOSEK 3.2: Lasery rozmieszczamy symetrycznie od góry i dołu statku, także po lewej i prawej stronie.

4) "jestęę dizajneręę" czyli o wyważaniu niesymetrycznych statków

O boże humaniści, z Wami to tylko problemy! x_x
Zbudowałeś ładny statek, ale musiałeś w tym celu poświecić symetrię i przechyla się w locie na jedną stronę, co teraz? Ano wyważamy. W przypadku haverbladów znacznie lepsze są kostki dociążające niż odciążające z helem. Dlaczego? Policzmy:

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

1 kostka balastu dodaje masę 50kg zużywając 1 cpu i zwiększając RR o 0,01
1 pojemnik helu odejmuje masę 7,5kg kosztem 8 cpu i zwiększa RR o 0,05

Jak widać znacznie lepszy współczynnik masa/cpu oraz masa/RR posiada kostka balastowa.
Wyważyć statek można tak samo skutecznie poprzez odjęcie masy po stronie która opada, lub dodając masę po stronie która się unosi. Skoro bardziej optymalna jest kostka balastowa to ją warto stosować. Należy jednak pamiętać że choć pojedyncza kostka nie ma wielkiego wpływu na osiągi naszego statku, to w skrajnych przypadkach jak musimy ich tam dodać ze 30 dla wypoziomowania, może się zmniejszyć maksymalna wysokość na którą możemy wzlecieć.

To chyba tyle, jak ktoś ma jakieś pytania, to chętnie coś dopowiem i uzupełnię poradnik, także jak coś jest niejasne.

Na koniec jeden z przykładów udanego wirnikowca czyli Hammer of the Gods:

Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

Offline Apocalypse

  • Zasłużony Członek PRE
  • Czeladnik
  • ***
  • Wiadomości: 182
  • Reputacja: 1
  • The End Is Near..
    • Zobacz profil
Odp: Latać każdy może Odc. 1 czyli poprawny hoverblade flyer
« Odpowiedź #1 dnia: Śro, 22 Sty 2014, 00:05:34 »
Powiem tak.

Cieszę się, że jesteśmy w tej samej drużynie.
Jeżeli kiedykolwiek przyjdzie mi tworzyć obiekt, który będę chciał wznieść w przestworza, sięgnę po ten poradnik.

Jest jasny i przyswajalny. Wiele rzeczy robiłem źle tworząc swój pierwszy taki pojazd. Dlatego też zaprzestałem..
Teraz czuję, że dałbym radę stworzyć coś, co niosło by śmierć z nieba.

Dzięki za wyczerpujący poradnik! Na pewno przyda się i mnie, tak jak i innym ;)

Pozdro!

Offline tracersgta

  • Lider PRE
  • Czeladnik
  • *****
  • Wiadomości: 163
  • Reputacja: 1
  • Założyciel PRE
    • Zobacz profil
Odp: Latać każdy może Odc. 1 czyli poprawny hoverblade flyer
« Odpowiedź #2 dnia: Śro, 22 Sty 2014, 08:39:46 »
Wow! Świetna robota! Naprawdę wyczerpujący i dokładnie zrobiony poradnik ze świetnymi infografikami :) Tak trzymać :D
O PRE: Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
Dołącz do PRE: Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ
FAQ PRE: Aby zobaczyć link - ZAREJESTRUJ SIĘ lub ZALOGUJ SIĘ

Offline sanecrossek

  • Uczeń
  • *
  • Wiadomości: 1
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Odp: Latać każdy może Odc. 1 czyli poprawny hoverblade flyer
« Odpowiedź #3 dnia: Sob, 13 Lut 2016, 21:21:14 »
Szkoda że nie ma obrazków,pewnie wiele na nich było widać :)
Może ktoś dodać jakieś poglądowe dotyczące tych wypowiedzi?

Offline jebakaakabej

  • Uczeń
  • *
  • Wiadomości: 1
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Odp: Latać każdy może Odc. 1 czyli poprawny hoverblade flyer
« Odpowiedź #4 dnia: Sob, 16 Lip 2016, 22:13:08 »
Nie wiem, gdzie to zgłosić, ale grafiki poradnika nie działają czyniąc go bezużytecznym...

RoboReklama

Odp: Latać każdy może Odc. 1 czyli poprawny hoverblade flyer
« Odpowiedź #4 dnia: Sob, 16 Lip 2016, 22:13:08 »

Offline EmisVanRohelec

  • Uczeń
  • *
  • Wiadomości: 1
  • Reputacja: 0
    • Zobacz profil
Odp: Latać każdy może Odc. 1 czyli poprawny hoverblade flyer
« Odpowiedź #5 dnia: Pią, 03 Mar 2017, 16:58:14 »
Witam,
od niedawna gram w robo i mam bzika na pkt pojazdów latających
Jeżeli ktokolwiek jeszcze obsługuje to forum to może by tak uaktualnić te rysunki które obecnie się nie ładują ;/
Taki poradnik na pewno bardzo się przyda...

RoboReklama

Odp: Latać każdy może Odc. 1 czyli poprawny hoverblade flyer
« Odpowiedź #5 dnia: Pią, 03 Mar 2017, 16:58:14 »